Waarom is Toyota de koning van de hybride auto’s?

De hybride auto is sterk in opmars en met alle nieuwe mogelijkheden wordt het bereik steeds groter. De nummer één op het gebied van de hybride auto is Toyota, volgens de meeste bronnen. Waarom is Toyota eigenlijk zo sterk wanneer het aankomt op hybride auto’s en hoe ziet de technologie er nu uit?

 

De hybride auto’s zijn geen nieuwe ontwikkeling. Al voor 1900 kwam de eerste hybride op de tekentafel te liggen, maar het ontwerp had problemen die nog niet opgelost konden worden. Er was toen ook nog geen noodzaak. Die echte noodzaak voor de snelle ontwikkeling van de hybride kwam met de stijging van de olieprijs, maar ook met de stijging van de belastingen. Er moest iets gebeuren om rijden goedkoper en beter te maken en de doorbraak kwam al snel. De doorbraak staat op naam van Toyota, dat in 2007 al één miljoen hybride auto’s verkocht had en in 2009 de verkoop wist te verdubbelen naar twee miljoen exemplaren. Het gevolg: Toyota auto-onderdelen zijn beschikbaar op het internet en de technologie wordt op de achtergrond nog flink bijgewerkt.

  17980247_m

De Toyota Prius

 

Wanneer het gaat over het succes van de hybride auto’s bij Toyota, dan moet de Prius genoemd worden. Dit was één van de eerste auto´s die zowel hybride als bereikbaar was voor grote delen van de bevolking. Een auto met een goede prijs, maar vooral met veel extra voordelen die ervoor zorgden dat de auto zichzelf terug wist te verdienen. Een verbruik rond de 1:20 is voor veel mensen reden geweest om overstag te gaan, maar ook de combinatie van verbrandingsmotor met accu’s was een reden om te kiezen voor de Prius. Het bereik is namelijk vele malen groter dan een auto die alleen maar op stroom kan rijden. Toyota merkte een sterke stijging in de verkopen, zeker toen de belastingvoordelen duidelijk werden voor de bedrijven.

 prius

Geen aanschafbelasting en minder bijtelling, de voordelen stapelden zich op. Daarnaast wist Toyota de marketing aan zijn zijde te krijgen door de gebruikte batterijen terug te nemen wanneer deze op waren. Toyota vernietigde deze zelf om te zorgen dat het goed en veilig gebeurde.

 

De kracht van het voordeel

 

Het voordeel voor Toyota is vergroot dankzij het voordeel dat dit merk opgezet had. De rest van de fabrikanten had het moeilijker, omdat zij tegen de Prius moesten opboksen. Het was het meest verkochte model, dus de kennis van de auto was groot en Toyota auto-onderdelen waren beschikbaar op het internet voor goede prijzen en makkelijke leveringsvoorwaarden. Er waren veel modellen verkocht, dus waren veel mensen geïnteresseerd om de onderdelen aan te bieden aan het grote publiek. Tegenwoordig zijn er veel meer fabrikanten werkzaam op het gebied van de hybride auto’s, maar de Prius en het grote succes van Toyota zal niet snel vergeten worden.

De Prius is niet de favoriet van iedereen en Toyota heeft er veel kritiek op gekregen, maar het is onmiskenbaar dat dit model veel verkocht is.

prius2

Over de auteur