Het succesverhaal van de Ford Fiesta

In 1976 kwam Ford met de Ford Fiesta, een nieuwe auto die een groot succes moest gaan worden. Nieuwe fabrieken in onder andere Spanje werden geopend, maar dat deze auto meer dan zes generaties mee zou gaan en één van de grootste successen van Ford zou worden, dat kon zelfs Ford niet aan zien komen op het moment van lancering van het model.

Ford Fiesta

Wanneer je een Ford over straat ziet rijden, dan is de kans groot dat dit een Ford Fiesta is. Sinds 1976 heeft Ford namelijk meer dan 16 miljoen Ford Fiestas verkocht, waarmee het sterk in de top drie kwam te staan. Alleen de Ford Escort en de F-Series werden beter verkocht. De Fiesta vond niet alleen in Europa gretig aftrek, de auto werd ook in het buitenland een succes, waaronder in Amerika. Sinds de lancering van de Ford Fiesta in 1976 zijn er veel aanpassingen gedaan, er zijn compleet nieuwe modellen gekomen en die zijn de laatste vijftien jaar constant in de prijzen gevallen.

Waarin ligt het succes van de Ford Fiesta?

De Ford Fiesta was op het moment van uitbrengen een relatief simpele auto. Het was vooral een kleinere auto met het vermogen en de mogelijkheden die de grotere auto’s ook zouden kunnen hebben. Al snel bleek dat het vooral een sterke auto was, en dankzij de grote productielijnen van Ford was het gemakkelijk om auto-onderdelen voor de Ford Fiesta te vinden.

Een element dat zeker gezorgd heeft voor het grote succes, is dat de Ford Fiesta in de rally’s gebruikt werd, waarbij telkens weer een goede score neergezet werd. Het was een auto voor de volledige middenklasse, die zich ook op het grotere toneel kon meten met de duurdere wagens. De successen en prijzen bleven zich opstapelen, maar in 2013 gebeurde er iets dat niemand voor mogelijk gehouden had.

Ford Fiesta 2014

De Ford Fiesta Movement

In 2013 gebeurde iets dat voor onwerkelijk gehouden zou worden. Ford besloot om een mediacampagne in het leven te roepen rond de Ford Fiesta. Er werden audities uitgeschreven waarbij mensen zelf een filmpje in konden sturen om daarmee een Ford Fiesta agent te worden. Nog voordat de audities geopend werden, sloeg het succes al toe. Duizenden mensen maakten filmpjes op YouTube waarin de Ford Fiesta centraal stond.

Brandmaking was geen enkel probleem meer voor Ford, die enige sturing bleef geven aan de campagnes. Uiteindelijk waren het de honderden mensen op YouTube die ervoor zorgen dat de filmpjes miljoenen keren bekeken zouden worden. De Ford Fiesta was niet meer weg te denken, en het imago nam een flinke vlucht, gevolgd door de verkopen.

De onderdelen voor de auto

Het feit dat er miljoenen exemplaren verkocht zijn van de Fiesta, maakt het makkelijker om auto-onderdelen te vinden voor de Ford Fiesta. Er is namelijk een grote markt met vooral een grote vraag in verhouding met de andere automerken.

Mister-Auto heeft een groot assortiment aan auto-onderdelen voor jouw Ford Fiesta. Bekijk meer dan 300.000 onderdelen, ongeacht welk model je hebt. Bij vragen kan altijd contact opgenomen worden met de klantenservice, die je graag verder helpt met betrekking tot het beste onderdeel voor de beste prijs.

Over de auteur