Het belang van de uitlaat en het onderhouden van de uitlaat

Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten uitlaten op de markt. Toch hebben alle uitlaten dezelfde drie basisprincipes die ervoor zorgen dat het voor inzittenden en mensen rond de auto veiliger is. Zonder uitlaat zou het autorijden levensgevaarlijk zijn.

6576293_l

Heeft u zich ooit afgevraagd waarom een uitlaat helemaal onder de auto doorloopt? Dat heeft alles te maken met het risico voor de inzittenden. Een van de functies van de uitlaat is namelijk het afvoeren van schadelijke stoffen, zodat deze niet in de auto terechtkomen. Bij vrachtwagens loopt de uitlaat naar de zijkant van de wagen, of direct achter de cabine omhoog. Een van de andere functies van de uitlaat is het zuiveren van de stoffen die door de motor uitgestoten worden. Deze zijn namelijk giftig voor mens en milieu. De laatste functie van de uitlaat is de meest duidelijk: Het dempen van het geluid van de motor. Dat is duidelijk te merken wanneer de uitlaat kapotgaat en het vervangen van de uitlaat beter voor uzelf is, en de relatie met de buren.

Regelmatig onderhoud aan de uitlaat is belangrijk

De uitlaat zit met rubbers onder de auto bevestigd. Er is opzettelijk geen gebruik gemaakt van metaal om de uitlaat te bevestigen. Het is namelijk niet de bedoeling dat de uitlaat de trillingen van het chassis meekrijgt. De uitlaat is daarom altijd flexibel. Toch is dat niet altijd ideaal. De uitlaat kan op veel verschillende manieren beschadigen. Het raken van de straat, het raken van een steen of een schokkende beweging kan ervoor zorgen dat de uitlaat kapot gaat. Dat zorgt in de meeste gevallen direct voor een harder geluid en benzinelucht in de auto tijdens het rijden, maar het kan ook zo zijn dat u het aan het verbruik van de auto kunt merken. Een kapotte uitlaat zorgt in nagenoeg alle gevallen voor een hoger verbruik tijdens het rijden. Het vervangen van de uitlaat bespaart u veel geld wanneer u dit op tijd doet.

41808413_m

Moet de hele uitlaat vervangen worden?

In de meeste gevallen gaat niet de hele uitlaat kapot. De uitlaat is namelijk opgedeeld in verschillende onderdelen, die los van elkaar te vervangen zijn. Wanneer u zelf aan de slag wilt met de auto, dan is het het makkelijkst om de breuk in de auto te zoeken, terwijl de motor van de auto loopt. De breuk is meestal zichtbaar, en in alle gevallen hoorbaar. Ga vervolgens op zoek naar de twee montagepunten die het dichtst bij het te repareren deel liggen. Dit onderdeel demonteert u en vervolgens kunt u het nieuwe onderdeel er direct in plaatsen. Het is aan te raden om de rubbers en de ophanging ook direct te vervangen. In de meeste gevallen zullen deze ook versleten zijn en dat kan één van de redenen zijn waarom de uitlaat kapot gegaan is. Demonteer en monteer niets aan de uitlaat wanneer de auto niet minstens een halve dag stilgestaan heeft. Deze onderdelen kunnen namelijk bijzonder heet worden.

Over de auteur